Xel'Naga
odnaleźli Protosów i postanowili pokierować ich
rozwojem. Rasa ta stała się szybko niezwykle silna i
posiadła niezwykle rozwinięte siły psychiczne. Drzemiące
w nich umiejętności i pociąg do walki wkrótce
doprowadziły do wojen i Xel'Naga postanowili porzucić
swój, jak się wydawało, nieudany eksperyment. Protosi
pierwotnie byli podzieleni na wiele plemion lecz z
biegiem czasu połączyli się w ścisłe społeczeństwo z
określoną strukturą społeczną i wiarą - Khala. Protosi
dzielą się na następujące kasty: wojowników,
twórców/wynalazców oraz przywódców.Protosi rodzą się i
żyją aby walczyć. Stali się obrońcami których misją jest
ochrona słabych gatunków przed Zergami. Pierwotny
wojownik posiada olbrzymie umiejętności w porównaniu do
innych ras jednak szkolenie jest długie i kosztowne.
Ranni wojownicy nie kończą swej służby - cybernetyczne
pancerze umożliwiają im kontynuowanie walki aż do
wypełnienie ich losu. Protosi nie są istotami
materialnymi. Całkowicie opierają się na energii, którą
potrafią akumulować i modyfikować według własnych
potrzeb. Ich właściwości psychiczne narodziły się przy
udziale starożytnego artefaktu Kryształu Khaydarin.
Potężniejsi wojownicy porzucają zbroje i opierają cały
swój atak na własnych mocach. W ostateczności
Templariusze potrafią łączyć się w Archony - jednostki
do walki bezpośredniej, które sieją postrach swoją
potęgą i potrafią likwidować spore grupy przeciwników.
Protosi w swojej armii szczególnie rozwinęli lotnictwo -
podstawowe jednostki służą do przejęcia panowania w
powietrzu, te bardziej rozwinięte do całkowitej
dominacji. Arbitry potrafią maskować własne jednostki w
zasięgu pola przed wzrokiem przeciwników, teleportować
wojsko na dowolne odległości, natomiast Carriery to
olbrzymie lotniskowce, które zalewają przeciwnika masą
miniaturowych i niezwykle zwinnych myśliwców. |